Alla inlägg den 19 juli 2008

Av Filip - 19 juli 2008 09:06

En liten specialare igår. Syftet med FATmaxträning är att stressa kroppens förmåga att använda fett som bränsle. För att få reda på vid vilken intensitet/puls som man har max fettförbränning krävs ett ganska komplicerat labbtest men informationen man får ut av ett sånt test är väldigt värdefull eftersom denna förmåga är begränsande för de flesta som tävlar i IM eller längre sträckor. För min del så är jag begränsad av min FATmax i cyklingen men i löpningen är det min muskulära uthållighet som är den begränsande faktorn.


Nåväl, för att få ut bra effekt gör man en liten kolhydrattömning genom att käka en kolhydratfattig kost innan och under passet, när glykogendepåerna sen är tomma går man upp på sin FATmaxintensitet eller strax över, om möjligt, och försöker hålla ihop så gott det går.


Så här käkade och tränade jag igår:

Frukost: 3dl sojayoghurt, 1dl quinoapuffar, 2 sojakorvar, en dubbelespresso.


Simning: 200 insim

3x10x100m, start 1.40, progressivt. 1a setet snitt 1.38, 2a snitt 1.35, 3de snitt 1.29

400 all-out (stannade klockan, ingen tid)

200 enarm

200 avbad


Därefter en proteindrink (ärtprotein + blåbär + havredryck)


Lunch: Sallad på mangold, blomkål, 200gr tofu, en avokado, en vitlöksklyfta, 3msk linfröolja, 1 msk rapsolja, 1 dl jordnötter, vinäger.


Löpning: 19km föruttröttning i terräng, mest zon 2 direkt följt av 2x5km på bana med 2 min vila på FATmax, snittpuls 157 resp 158 tider 21.01 resp 21.23 Bara vatten och salt att dricka under detta passet. Lite konstig känsla att ett tempo runt 4.12-4.17/km känns så pass slitsamt bara för att man går på ren fettförbränning. Inte ett dugg flåsig men pulsen drar iväg lite och man blir bra darrig i benen.


Sen kolhydratsorgie och bio på kvällen!

ANNONS
Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se