Av Filip - 11 november 2008 16:42

Nu är jag inne på femte veckan med eskalerande backträning. Varje pass jag kört har på något sätt byggt vidare på ett tidigare, antingen kör jag längre, snabbare eller fler backar. Något annat tolereras inte. Idag blev det 2x10x250m backe upp till vattentornet i Lill-Jansskogen. Benen kändes bra när jag satt på labbet men det var vad man i vetenskapliga sammanhang skulle kalla för "a false positive finding" , dom var ganska ostudsiga. Alf däremot sprang på bra som vanligt, ni som är intresserade av hur pisssigt vädret var kan säkert läsa det här snart.

Av Filip - 11 november 2008 08:43

Jag har två ggr tidigare tagit klåfingriga cykeltjuvar på bar gärning när de försökt stjäla min kalasfina blåa Crescent Freke. Bägge gångerna har jag kommit ut i grevens tid och lyckats återta min cykel. En gemensam nämnare för cykeltjuvar verkar vara att det är väldigt sorgliga karaktärer. En av dom tackade mig för att jag inte slog ned honom och berättade en lång histioria om hur han fått stryck av två killar förra veckan när han försökte ta deras cykel...

I nattens skitväder stod min ögonsten fastlåst vid en skylt utanför min lägenhet och när jag kom ut imorse så hade någon lyckats skruva av hela ovandelen av skylten och lyft cykeln med lås upp över hela stången! Snöpligast av allt är att jag satte på sprillans nya Gatorskin slicks på hjulen och dessutom hade den fått en ny sadel och ny kassett förra veckan.

Så det var bara att vända i dörren, svida om till löparkläder och springa 8km till labbet med 12kg i ryggsäcken.

Så här ser min cykel ut, fast nu med  smala slicks istället för MTB-däck. Ser ni något som liknar min cykel kan ni kontakta mig (filip.larsen@gih.se).

Bilden är från en multisporttävling i Göteborg. Killen precis bakom mig är Lill-Kötta, den som kommer vara ansvarig för fritagning samt vedergällning när min cykel återfinnes. Om den som stulit cykeln känner sig rädd nu (det bör du vara) så har du fri amnesti fram till onsdag den 12 november kl 22.00 att återlämna cykeln utanför Eriksdalsbadet.

Av Filip - 9 november 2008 17:01

Coachen bjöd på mingel i fredags och hade lyckats samla ihop en fin skara folk som inte var riktigt som alla andra. Han skrämde oss lite och sa att det skulle komma vanligt folk också, men tack och lov kom bara triathleter och en och annan boxare också. Jag krängde i mig 6 chokladbollar (veganska såklart!) men det kändes ok eftersom Dave åt minst 12 och vi bestämdes oss där och då för att köra långpass kl 08 dan efter så att inte hatten skulle rulla iväg för långt.

Ähum, jag tror att långpasset vi körde var ca 29km i lugnt tempo. Skönt det, för jag hade inte mycket mer än så i benen.

Idag lite seriösare träning som började med lång uppvärmning á 22km, de första 17 i ca 4.40/km i snårigaste möjliga Lidingöterräng och sen drygt 5km fartökning på slutet som måste ha gått i någon sorts världsrekordfart. Höll Alf stången i 18 minuter men sen fick den djävulen en lucka på 10 meter i backen på väg upp till Rudboda torg, en lucka som jag aldrig täppte till. Därefter snabbt ombyte och en sprintserie inne på Bosön med 5x80m+5x100m+4x200m, kontrollerat och fint men ändå sprintliknande.

Av Filip - 7 november 2008 13:20

Jag fick möblera om min lilla dag och skippa simningen och springa mina fina backintervaller i Hammarbybacken innan jobbet. Idag pressade jag ner tiden en näve sekunder och snittade upp dom på 5.53, dvs 6 sek snabbare än sist. Bra känsla hela vägen förutom de sista 3 minuterna innan jag kom iväg på passet, då var hela jag ett enda stort NEJ, men det försvann. Nu jobb, ikväll fest.

Av Filip - 6 november 2008 17:19

Eftersom jag känt mig så sliten och hängig i flera dagar nu så passade jag på att ta en riktig vilodag och dessutom så köpte jag en rejäl godispåse som jag satt och åt på under hela arbetsdagen. Man vet ju hur det är, det gäller verkligen att vara hel och framförallt inte ha bränt ut sig när säsongen drar igång på allvar. Det är viktigt att lyssna på kroppen när man tränar så här hårt.

Skoja bara, fatta! Simning imorse såklart med våtdräkt och fenor, på eftermiddagen kände jag mig just så sliten som jag beskrev ovan men samtidigt funderade jag på om det fanns någon som helst möjlighet att ro hem ett testcykelpass på 40x(30-30sek) på samma belastningar som i måndags. Då körde jag 30x(30-30) och det var väldans himla jobbigt. Benen var ganska kassa från början men Master of Puppets på "repeat" och en petflaska vatten gjorde susen. Sista 2 intervallerna fick jag dock stå upp för att få runt pedalerna. Det gick ju, och precis som alltid mår jag mycket bättre direkt efter passet.

Det är det här som är mitt lilla projekt; hur långt kan jag pressa mig fysiskt och hur länge kan jag fortsätta att förbättra mig? Vad händer om jag ökar träningen x-procent varje år i 15 år till? När kommer åldern sätta stopp? Även när jag verkligen är "over the hill" så kommer jag inte lägga av för jag är Filip Larsen och jag lägger inte av. :-)  Min fysiska talang är väl ganska medioker om jag ska vara ärlig. Man kan nog hitta 3-4st i varje skolklass med samma fysiska förutsättningar som jag har. Det är inte det det handlar om. Att träna under dessa förutsättningarna är ungefär som att spela poker; man kan fejka sig till stora potter även om handen man fick på given inte var bättre än par i åttor (dam i topp kanske). Och då menar jag inte Texas hold'em, för där är par i 8or bra minsann.

Av Filip - 5 november 2008 08:34

Egentligen ger jag blanka fasen i det amerikanska valet men jag känner mig ändå en aning nöjd över att Obama tog hem det i överlägsen stil. Hans tal till nationen imorse var nog det bästa jag hört sen löjtnant Gardestens förmaningstal efter avslutad gröntjänst i lumpen :-)

Jag skakar av mig diverse kommentarer här på bloggen som en nybadad labrador skakar av sig vatten. Jag hör saker som "överträning" och "vila" men i Filips värld räcker en skål linssoppa och 10 timmars sömn lika väl. Men igår var det MISÄR. Dagen började med att jag inte ville hoppa i poolen för jag frös så jäkla mycket och kände mig otroligt seg i kroppen. Coach Mike knuffar då i mig i poolen och säger att jag kommer tacka honom resten av dagen för det. Jo, jag är väldigt tacksam. Helst för de 36 minuterna tröskel som du bjöd oss på när vi fortfarande hade morgonkaffet i nivå med övre magmunnen.

På något sätt lyckades jag kraftsamla mig rent mentalt och hade en ganska produktiv dag på labbet. Tackar lägre makter att jag inte har något fysiskt arbete.

På eftermiddagen skulle Alf och jag köra Bambis backpass, 2x8x300m backe med joggvila, dock utan Bambi. Å vilken plåga det var. Benen toksega från första steget och pulsen vägrade sig över 168 ens en enda sekund. Bara att sluta in sig i sin lilla bubbla och acceptera smärtan, efter regn kommer solsken. Blev bistert slagen av Alf på de flesta intervallerna. Avslutade med 30 minuter nedrull på testcykeln.

Rullade sen hem på min fina Crescent och la mig i fosterställning i soffan med en tallrik tofumackor framför mig.

Imorse hade Lelle snickrat ihop ett fantasifullt simpass á 4100m. Det finns knappt ord för hur jobbigt detta var. Våtdräkten var på för att jag inte skulle frysa men jag fick ändå gräva för att hitta sub 1.30/100ing Som tur var så var Lelle "My Friend of Misery" idag och vi var inte så kaxiga någon av oss.

Nu kommer jag vabba (Vård Av sjuka Ben) på förmiddagen men eftermiddagen och kvällen är det labbet som gäller med 15km distans med Alf insprängt när det passar sig.

Av Filip - 3 november 2008 20:35

Dagens träning:

morgon: 1h testcykel, inkl 30x(30sek@320w+30sek@220w), puls runt 155. Zon 5 varvat med zon 3 alltså.

lunch: Kort men intensiv simning

em: Löpning 15.5km zon 1, snittpuls 122. Puh.

Av Filip - 2 november 2008 17:06

Benen hade inte förlåtit backpasset när det var dags för långpass i lördags, således riktigt långsamt tempo men fint väder om än lite blött. 26.5km i 5-minuterstempo.

Idag var planen att köra ett mjukare intervallpass för att få in lite snabbare löpning men utan att döda mig. 10x400m med 40 sek vila på 1.18-1.20 lät ganska behagligt men löparbanan var beklädd med frost och nedfallna ekollon så det var ganska slirigt och det var inte helt lätt att springa avslappnat med vintertights, mössa och vantar. Ingen riktig känsla liksom. Nåväl, snittade upp dom på 1.18.8 och pulsen låg ganska lågt idag; började på 155 och klättrade upp emot 170 på sista intervallen. Trots allt 4km i 3.17-tempo så något måste det ha gett. Avslutade med 5x80m sprint och en sista 200ing för att testa farten lite.

Nu har vi varit och tankat upp oss med veggobuffé, får se om det blir ett litet distanspass ikväl eller om soffan lockar mer :-)